no-img
ورلدکده

غذا هایی که دوران بارداری نباید بخورید

ورلدکده

ادامه مطلب

zip
غذا هایی که دوران بارداری نباید بخورید
zip
تیر ۲۱, ۱۳۹۷

غذا هایی که دوران بارداری نباید بخورید


غذا هایی که دوران بارداری نباید بخورید

در این مطلب از سایت دهکده جهانی سعی داری در مورد غذا هایی که دوران بارداری نباید بخورید توضیحات مفید و کاملی را برای شما ارائه کنیم. زمانی که شخص باردار است باید یکسری از غذاها را نخورد تنا به بچه آسیب وارد نکند در ادامه توضیحات بیشتر را در این زمینه برای شما خواهیم گفت، پس با ما همراه باشید.

غذا هایی که برای دوران بارداری ممنوع هستند میوه های ممنوعه در دوران بارداری,ادویه های ممنوعه در دوران بارداری,گیاهان ممنوعه در دوران بارداری,خوردنی های دوران بارداری برای زیبایی بچه,چه چیزهایی در دوران بارداری بخوریم,تغذیه در دوران بارداری هفته به هفته,غذاهای دوران بارداری,کارهای ممنوعه در دوران بارداری

غذا هایی که دوران بارداری نباید بخورید

غذا هایی که دوران بارداری نباید بخورید

از اولیـن قرارملاقاتتان با دکتر در زمان بارداری، حرف‌های بیشتری دربـاره مواد غذایی که باید در این زمان بخورید یا بنوشید مثل کلسیم و اسیدفولیک به گوشتان می‌خورد. ولی آیا می‌دانید از چه موادغذایی باید دوری نمایید ؟ توصیه‌های اینچنینی هر سـال تغییر می‌کنند و بسیار از چیزهایی که میل کـردن آنان قبلاً برای خانم‌های بچـه دار اشکالی ندارد الان در لیست موادغذایی ممنوعه برای آنان قرار گرفته است. در اینجا عنوان می‌کنیم که در ۹ ماهه زمان بارداری از استفاده چه موادغذایی اجتناب نمایید .

کافئین:

سال‌های بیشتری است که گفته می‌شود استفاده مقدار زیاد کافئین در روز—چه از طریق قهوه، چای، نوشابه، شکلات یا نوشابه‌های انرژی‌زا– در طول زمان بارداری با تهدید سقط‌جنین همراه است و تحقیقی که در سـال ۲۰۰۸ انجام گرفت، آن را اثبات می‌کند. در این پژوهش مشخص شد، خانـم های که ۲۰۰ میلی‌گرم یا بیشتر در روز کافئین استفاده نمودنـد (به حد ۲ فنجان یا بیشتر قهوه یا ۵ قوطی نوشابه) تا دوبرابر بیشتر از خانـم های که اصلاً کافئین استفاده ننمودند، مبتـلا سقط‌جنین شدند. بسیار خوب است که در این زمان از نوشیدنی‌های بدون کافئین استفاده نمایید ، به‌خاص در سه ماهه اول بارداری که تهدید سقط‌جنین بیشتر است.

پنیر نرم:

خوب است از استفاده پنیرهایی مثل پنیر فتا، پنیر بز و سایـر پنیرهای نرم اجتناب نمایید . ولی چرا؟ چون شانس دارد پاستوریزه نباشند و آلوده به لیتریا باشند—باکتری که می‌تواند سبب مسمومیت غذایی شود. این پنیرهای نرم به این دلیـل تهدید ناک می باشند که مثل پنیرهای چدار و پارمزان با فراوری باکتری‌هایشان بطور طبیعی کشته نشده است. و چون خانـم ها باردار سیستم ایمنی ناتوان ی دارند، بیشتر در معرض بیماری ‌های مرتبط به موادغذایی قرار دارند که چنان چه در سه ماهه اول بارداری اتفاق بیفتد شانس دارد سبب سقط‌جنین یا زایمان زودرس شود.

گوشت:

موقع خرید گوشت باید بسیار دقت نمایید . خرید محصولات فریزشده و منجمد شانس دارد آلوده به لیستریا باشند. به این علـت ، گوشت‌ها را در آب جوشیده انداخته و بجوشانید تا باکتری‌های آن کشته شود. و موقع پخت حتماً اقسام گوشت را تا متوسط و تکمیل بپزید. این گوشت‌ها شانس دارد آلوده به تاکسوپلاسما باشند که انگلی است که سبب یک نوع عفو نت می‌شود و بااینکه نادر است ولی شانس دارد سبب مرده به جهـان آمدن نوزاد یا یک مساله حاد برای سلامتی شود.

ماهی:

احتمالاً اطلاع داریـد که جیوه که در بیشـتر از ماهی‌ها وجود دارد برای بچه تهدید ناک است. جیوه یک نوروتاکسین است که پیشرفت مغز جنین را مختل می‌کند. وقتی که جیوه از آلودگی وارد آب دریا می‌شود، زنجیره غذایی خود را از گیاهان، به ماهی‌های کوچک و پـس به ماهی‌های بزرگ طی می‌کند و آنان را آلوده می‌سازد. ماهی‌هایی که زیادتری مقدار جیوه را دارند باید در لیست غذاهای ممنوعه شما قرار گیرند، ماهی‌هایی مثل: کوسه، شمشیر‌ماهی، ماهی تن آلباکور و شاه‌ماهی خال‌مخالی. ولی تمام اقسام ماهی‌های تن بد نیستند. چنان چه عاشق ساندویچ ماهی‌تن می باشید ، خوب است از ماهی‌تن‌های کنسروی استفاده نمایید که مقدار جیوه آن خیلی کم است و آن را به حداکثر یک یا دو بار در هفته محدود نمایید . اشتباهی که بیشـتر خانـم ها باردار مرتکب می‌شوند این است که به کامل از میل کـردن ماهی اجتناب می‌کنند. بعنوان مثال ماهی سالمون یا ماهی آزاد حاوی جیوه نمی بـاشد و مأخذ عالی ی از اسیدهای چرب امگا۳ به حساب می‌آید که در طول بارداری احتیـاج دارید. ولی صرفنظـر از نوع ماهی که می‌خورید، برتریـن راه حل این است که از میل کـردن هر چیز خام و نپخته اجتناب نمایید .

تخم‌مرغ:

هیچکس نمی‌گوید تخم‌مرغ که منبعی عالی از پروتئین و موادمغذی خوبی مثل کولین است، نخورید. ولی تخم‌مرغ هم در معرض آلودگی به سالمونلا قرار دارد که برای خانـم ها باردار نسبت به سایـر تهدید ناک‌تر است. پس دقت نمایید که نکته ها ایمنی مرتبط به آن را رعایت نمایید : تنها تخم‌مرغی را خریداری نمایید که در یخچال گذاشته شده است و هر یک که شکستگی یا ترک داشت را دور بیندازید. از میل کـردن تخم‌مرغ عسلی اجتناب نمایید (خوب است بطور کامل آب‌پز شوند تا نیمرو) و ضمناً چاشنی سالاد سزار چنان چه حاوی تخم‌مرغ خام باشد هـم برای شما مناسب نیست. یادتان نرود خمیر پخته‌نشده کیک و شیرینی را هم مزه ننمایید !

الکل:

توصیه‌ای که دربـاره الکل داده می‌شود بطور کامل معیـن است: در سـال ۲۰۰۵ وزارت بهداشت امریکا بیانیه‌ای عرضه کرد که در آن از همه خانـم ها باردار و آنهایی که می‌خواهند باردارند شوند خواست که از استفاده نوشیدنی‌های الکلی اجتناب کنند. مرکز مدیریـت و ممانعـت از بیماری ‌ها هـم آن را اثبات نمـوده و عنوان نمـود که هیچ مقدار استفاده ایمن از الکل برای خانـم ها باردار وجود ندارد. احتمالا دکتـر خانوادگیتان بگوید استفاده یک مقدار کم هرازگاهی آن اشکالی نداشته باشد ولی بد نمی بـاشد آگاه باشید که: الکل بی وقـفه از جفت گذر می‌کند—یعنی وقتی شما می‌نوشید، فرزندتان هم می‌نوشد. خانـم های که همیشگی الکل استفاده می‌کنند، فرزندشان را در معرض اختلال جنین الکلی قرار می‌دهند که سبب ناتوانی‌های یادگیری متوسط تا شدید، ناهنجاری‌های فیزیکـی و اختلالات مرتبط به سیستم عصبی مرکزی بدن قرار می‌دهد. و در یک پژوهش که در سـال ۲۰۰۷ انجام شد، معیـن گردید که بچه‌هایی که مادرشان در طول بارداری الکل استفاده کرده بود، بعدها در زمان کودکی مبتـلا مـوارد رفتاری و اخلاقی می‌شوند.

۴ ماده‌غذایی که باید بخورید:

حالا که تمام موادغذایی بد و ضرردار را برایتان توضیح دادیم لیستی از موادمغذی ضـروری برای خانـم ها باردار را عنوان می‌کنیم که باید در راس سبد خرید روزانه خود قرار دهید.

• امگا۳‌ها: این اسیدهای چرب برای پیشرفت مغز و سیستم عصبی مرکزی حیاتی می باشند و می‌توانند تهدید دلسـردی بعد از زایمان را کم شدن دهد. برتریـن منابع: ماهی سالمون، ماهی کولی، بذرکتان، روغن بذرکتان و بعضـی برندهای تخم‌مرغ.

• کولین: این ترکیب شبه ویتامین B نقش مهمی در پیشرفت مغز جنین داشته و از ایجاد نقص‌های مرتبط به نخاع ممانعـت می‌کند. برتریـن منابع: گوشت قرمز (به استثنای جگر که خانـم ها باردار نبایند بخورند)، جگر مرغ، تخم‌مرغ، دانه سویا و گیاهک گندم.

• فیبر: یک رژیم پرفیبر نه فقط از ایجاد مـوارد متداول بارداری مثل یبوست و هموروئید ممانعـت می‌کند چـرا که به آزادسازی گلوکز در خون نیز  کمک نمـوده و موجـب می‌شود تعادل انرژی زیادتری داشته باشید. برتریـن منابع: موادغذایی غلات کامل، میوه‌ها و سبزیجات.

• کلسیم: برای استخوان‌هایتان خوب است و خانـم های که در رژیم‌غذایی خود به حد ضـروری کلسیم استفاده نکنند، بیشتر مبتـلا مـوارد بارداری مثل فشارخون بالا و پره‌اکلامپسی می‌شوند. برتریـن منابع: شیر‌کمچرب، پنیرهای سفت، ماست.

مطلب مرتبط:

نحوه استفاده از آینه در منزل

روش باز کردن و کار با فایل ایمیج ISO در ویندوز



درباره نویسنده

سلام دوستان. ما سعی داریم بروزترین مطالب را در زمینه های مختلف برای شما درج کنیم. امیدوارم خوشتون بیاد و ما را حمایت کنید.

sajad002 77 نوشته در ورلدکده دارد . مشاهده تمام نوشته های

مطالب مرتبط


    دیدگاه ها


    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *